۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهرستان عسلویه » مقالات
  • شناسه : 410
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۱۰
  • 267 بازدید
  • ارسال توسط :
نظر خواهی از فعالان رسانه ای استان/ کدام پتروشیمی عسلویه پیشتاز در مسئولیت های اجتماعی است؟

نظر خواهی از فعالان رسانه ای استان/ کدام پتروشیمی عسلویه پیشتاز در مسئولیت های اجتماعی است؟

نظر خواهی از فعالان رسانه ای استان/ کدام پتروشیمی عسلویه پیشتاز در مسئولیت های اجتماعی است؟ یادداشت: ابراهیم قیصری هفته گذشته همایش سالانه مسئولیت های اجتماعی شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد و شرکت های برتر در بخش های مختلف انتخاب شدند. مسئولیت اجتماعی به بیان ساده یعنی شرکت های نفتی علاوه بر […]

نظر خواهی از فعالان رسانه ای استان/ کدام پتروشیمی عسلویه پیشتاز در مسئولیت های اجتماعی است؟

یادداشت: ابراهیم قیصری

هفته گذشته همایش سالانه مسئولیت های اجتماعی شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد و شرکت های برتر در بخش های مختلف انتخاب شدند.

مسئولیت اجتماعی به بیان ساده یعنی شرکت های نفتی علاوه بر وظیفه ذاتی، به مناطق پیرامونی خود نیز توجه کنند.

حضور بیش از ۴۰ شرکت بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر موقعیتی ایده آل ایجاد کرده است که در صورت توجه به مسئولیت های اجتماعی از سوی این شرکت ها، این منطقه از مناطق توسعه یافته کشور خواهد شد.

در شهرستان عسلویه ۳۰ مجتمع پتروشیمی احداث شده است که بیشتر این مجتمع ها در مدار تولید و ارز آوری هستند .

اسامی شرکت های پتروشیمی منطقه پارس بدین شرح است: جم، آریاساسول، مروارید، پارس، برزویه، زاگرس، مبین، مهر، همت، انتخاب ، بوشهر، کاویان ، جم اطمینان، تخت جمشید، مرجان، دماوند، فرساشیمی، دنا، کیمیای پارس خاورمیانه، صدف، سبلان،اهتمام جم، هنگام، آریان، آپادانا، دالاهو کیمیا ، پردیس و پاد جم.
شرکت های پتروشیمی عسلویه برای کمک به مناطق پیرامونی، از طریق شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس اقدام می کنند. شورایی که نفس وجود آن به نظر نگارنده اشتباه بود چرا که فضای رقابت برای خدمات رسانی به مناطق پیرامونی را از شرکت های پتروشیمی گرفت. مدیران عامل شرکت ها به صورت مکرر در رسانه ها اعلام می کنند کمک های ما از طریق شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس است ، اما با این وجود، تعدادی از شرکت های پتروشیمی علاوه بر کمک از طریق شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس، خود نیز دست به کار شده اند و به مسئولیت های اجتماعی توجه کرده اند و اقداماتی مهم نیز در سال های گذشته انجام داده اند.

شهرستان عسلویه و کنگان میزبانان پتروشیمی ها و جم نیز به عنوان محل اسکان کارکنان، از مناطق متاثر از شرکت های پتروشیمی است، شرکت هایی که روزانه درآمدهای میلیاردی دارند اما سهم منطقه از این درآمدها بسیار ناچیز است، موضوعی که سبب شده در منطقه نگاه مثبتی به پتروشیمی ها وجود نداشته باشد .
شرکت های پتروشیمی علاوه بر آلودگی منطقه در افزایش قیمت مسکن، اجناس مختلف و دستمزدها نیز تاثیر گذار بوده اند.

خبرنگاران و فعالان اجتماعی استان بوشهر به عنوان نمایندگان افکار عمومی از بهترین قاضیان در زمینه عملکرد پتروشیمی های منطقه پارس در زمینه مسئولیت های اجتماعی هستند.
رسانه خبری تحلیلی آینه جم برای بررسی عملکرد پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی، با ۲۰ نفر از فعالان رسانه ای جنوب استان بوشهر و ۲۰ نفر از مدیران ، سردبیران و خبرنگاران رسانه های مرکز استان این پرسش را مطرح کرده است که سه یا حداکثر چهار پتروشیمی پیشتاز در بخش مسئولیت های اجتماعی را نام ببرید. اسامی این فعالان رسانه ای و پاسخ های ایشان نزد این رسانه محفوظ است؛
این نتایج به دست آمد:
** از ۴۰ فعال رسانه ای تنها ۸ نفر پاسخگو بودند.
** ۳۲ فعال رسانه ای به دلایل مختلف پاسخگو نشدند .
** عمده ترین دلیل عدم پاسخگویی فعالان رسانه ای این بود؛ شرکت های پتروشیمی یا عملکردی نداشته اند یا منعکس نشده است که در هر دو صورت به این شرکت های متمول انتقاد وارد است.

دیدگاه تعدادی از فعالان رسانه ای استان بوشهر که اسامی شرکت های برتر در زمینه مسئولیتهای اجتماعی را اعلام کردند، در ذیل منتشر شده است:
۱-مصطفی صفائی فعال رسانه ای کنگان: پتروشیمی های جم، آریاساسول، زاگرس و پارس
۲-محمد جوهری فعال رسانه ای شهرستان جم : آریاساسول، مبین و بوشهر
۳-محمد عبدالهی فعال رسانه ای شهرستان عسلویه : آریاساسول، جم و زاگرس
۴-علی اکبر قیصری خبرنگار و فعال رسانه ای جم :جم، زاگرس و مروارید
۵-قاسم احمدی فعال رسانه شهرستان کنگان: جم، زاگرس و کیمیای پارس
۶-ابوذر حسین پور فعال رسانه ای شهرستان کنگان: پتروشیمی های نوری، جم، زاگرس ، پارس
۷-محمد کنگانی فعال فرهنگی شهرستان کنگان : نوری ،جم، آریاساسول و زاگرس
۸-حسین لاری فعال اجتماعی شهرستان عسلویه: جم و پازارگاد

** از دیدگاه ۸ فعال رسانه ای که پاسخگو بودند پتروشیمی جم حائز بیشترین آرا شد و زاگرس و آریاساسول در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

 
**چرا پتروشیمی جم در جایگاه اول قرار گرفت؛ نگارنده بعد از بررسی دیدگاه های فعالان رسانه ای و رسانه های منطقه به این نتیجه رسید؛ این شرکت علاوه بر کمک از طریق شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس، خود نیز آستین بالا زده است و پیگیر رفع برخی مشکلات منطقه است و مهم تر اینکه، حضور احسان پوری در راس روابط عمومی این مجتمع پتروشیمی که دکترای مدیریت رسانه نیز دارد توانسته ارتباط خوبی با رسانه های منطقه برقرار کند ، این ویژگی ها می تواند پتروشیمی جم را الگویی برای دیگر شرکت های پتروشیمی کند .

**آریاساسول با وجود شکایت از خبرنگار عسلویه باز هم در جایگاه شرکت های فعال در حوزه مسولیت های اجتماعی قرار گرفته است. به نظر می رسد آریاساسول خیلی زودتر از شرکت های دیگر توانسته بین مردم جایگاهی برای خود دست و پا کند.

دکتر سعید رضایی سرپرست خبر گزاری مهر در استان بوشهر معتقد است در زمینه عملکرد پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی اطلاعات کاملی وجود ندارد چرا که یا عملکردی در زمینه مسئولیت های اجتماعی نداشته اند یا ضعف روابط عمومی این شرکت ها باعث شده عملکرد آنها انعکاس داده نشود، به عقیده این فعال رسانه ای استان بوشهر در مجموع پتروشیمی ها با وجود درآمدهای صدها میلیاردی، کمک چندانی به استان نداشته اند و در زمینه روابط عمومی این شرکت ها نیز؛نتوانسته یا نخواسته اند با رسانه های استان یا شهرستان های جنوبی ارتباطی برقرار کنند تا حداقل اقدامات ایشان در زمینه مسئولیت های اجتماعی و حتی اخبار تولید و موفقیت های آنها در رسانه های منطقه منعکس شود.
عباس اعتمادی از فعالان اجتماعی جم نیز معتقد است پتروشیمی ها ارتباط خوبی با حوزه پیرامونی ندارند و در خصوص مسئولیت های اجتماعی هم چندان موفق نبودند که بخواهم نام شرکتی ببرم.اعتمادی پور با بیان اینکه جدیدا پتروشیمی ها و کلا نفت نگاه شهرک سازی ندارند و تمام ساختمان های شهر جم توسط ایشان خریداری شده است افزود: این شرکت ها حداقل برای رفاه خانواده های کارکنان خود نیز در شهر جم زیرساختی ایجاد نکرده اند.
بررسی نگارنده این است پتروشیمی های دیگر هم بودند که در حوزه محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی اقداماتی داشته اند اما ضعف روابط عمومی این شرکت ها باعث شده عملکرد ایشان دیده نشود. ناگفته نماند نقدی هم بر فعالان رسانه ای استان وارد است، چرا که مطالبه گری از پتروشیمی ها را فراموش کرده اند.

گزارش: ابراهیم قیصری آیینه جم

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*