۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقالات
  • شناسه : 500
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
  • 233 بازدید
  • ارسال توسط :
هویت بخشی و برند سازی یک شهر یادداشت :داریوش کنگانی

هویت بخشی و برند سازی یک شهر یادداشت :داریوش کنگانی

هویت بخشی و برند سازی یک شهر به قلم ؛داریوش حسینی کنگانی با افزایش و توسعه روز افزون صنعت گردشگری و جذب توریست طی سالیان گذشته در کشور بسیاری از شهرها با برنامه ریزی و الگو برداری مناسب سعی براین داشته اند که از ظرفیتهای و پتانسیل موجود خود استفاده کنند و بیشترین سهم و […]

هویت بخشی و برند سازی یک شهر

به قلم ؛داریوش حسینی کنگانی

با افزایش و توسعه روز افزون صنعت گردشگری و جذب توریست طی سالیان گذشته در کشور بسیاری از شهرها با برنامه ریزی و الگو برداری مناسب سعی براین داشته اند که از ظرفیتهای و پتانسیل موجود خود استفاده کنند و بیشترین سهم و آورده های مالی را از این صنعت بزرگ و پولساز بدست آورند. برای رسیدن به جایگاهی که به اولویت اول گردشگرها و سرمایه گذاران صنعت گردشگری تبدیل شد ،می بایست مجموعه ای از سیاست ها در مدیریت و طراحی شهری را ترسیم و دنبال نمود و همچنین با داشتن سند چشم انداز مناسب،آینده نگری هوشمندانه و برنامه ریزی های لازم می توان محل زندگی و شهرخود را به عنوان یک برند خوش منظر معرفی نمود. نتیجه این اقدامات و فعالیت ها را می توان در شکوفا کردن صنعت گردشگری در شهر مشاهده نمود که بهترین راه برای هویت بخشی به کالبد شهر می باشد، هویتی که با اهمیت دادن به عناصر فرهنگی ,اجتماعی,جغرافیایی,طبیعی و…می توان به آن دست پیدا کرد.
عناصری که در ارتقا کیفیت کالبدی شهرها اثربخش هستند و هویت شهر نیز بشدت متاثر از نحوه ترکیب این عناصر در یکدیگر است می توانند بعنوان یک امضا واحد تبدیل به برند اصلی شهر شوند.امضایی که بخوبی می تواند نقش خود را در تک تک معماری شهری ایفا کند تا ذهن هر بیننده و بازدید کننده، این آثار را بعنوان هویت و نماد یک شهر در حافظه خود برای همیشه ذخیره کند.
چنین سیاست هایی را می توان در شهرهای ساحلی یونان، ایتالیا و نوع رنگ امیزی ساختمان ها در کشوری مثل مکزیک یا معماری های خاص شهرهایی مثل بارسلونا…….. و شهرهای داخلی مثل رفسنجان با نماد پسته، ساوه با انار یا شهرهای دیگر با معماری اصیل ایرانی مانند یزد,کاشان,ماسوله, و حتی در سالهای اخیر بوشهر خودمان مشاهده کرد.
امضای معماری بوشهری که در ناحیه ششم بهمن با آن شیوه بسیار زیبای درب و پنجره چوبی همرا با شیشه های رنکارنگ و سازه های دو طبقه خاص این ناحیه بخوبی بیانگر هویت این شهر بوشهراست و بقیه مناطق آن نیز متاثر از این سبک معماری که برگرفته از هویت کهن واصیل مردم این شهر است به تدریج بناهای خود را با آن تطبیق می دهند. سوق دادن طراحی و معماری شهر به این شیوه باعث می شود که مردم نیز که سالها تحت تاثیر آثار منفی توسعه و رشد ناموزون شهر قرار گرفته اند به اصل خویش برگردند و با محیط بصری خود به خوبی سازش کنند. شهرهایی که از محیط های بصری مطلوب برخوردار هستند این توانایی را دارند که با وسعت بخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجب ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت غرور مدنی یک اجتماع را فراهم سازند و با اعتلا بخشیدن به وجهه شهر در سطح ملی و بین المللی، توان رقابتی شهر را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه و اقشار خلاق تقویت نماید.
اگر نگاه ماه برای توسعه و رشد شهر چنین باشد و بخواهیم از این صنعت مهم و پولساز سهمی داشته باشیم با توجه به شرایط جغرافیایی مناسب و فرهنگ غنی و تاریخ کهن که شهر کنگان دارا می باشد باید چنین نگاه و سیاستی را دنبال کنیم و در تلاش برای یک امضای انحصاری پای تمام معماری ها و طرح های شهری خود باشیم و به نوعی هویت این شهر به خود برگردانیم .حال ممکن است این نماد همان کوزه یا یک سبک مراسم سنتی و…باشد که اثر آن در مکان های مختلف شهر و حتی مراسمات رسمی و غیر رسمی که برگزار میشود نیز آشکار شود که در نتیجه آن هر زمان گردشگری در هر جای ایران قدم گذاشت با دیدن چنین نمادها و مراسماتی فوراْ ذهنش به سمت کنگان متمرکز شود.
در پایان به عنوان نمونه می توان به بادگیرهایی که در المان میدان خیابان وحدت کنگان اجرا شده است اشاره نمود با اولین نگاه به این المان ذهن بیننده به سمت شهرهایی همچون یزد یا کرمان و حتی هرمزگان می رود در حالیکه شهر کنگان با جاذبه های گردشگری که دارد خود می تواند به انتقال برندهای شهری خود به سایر نقاط کشور بپردازد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

۱ دیدگاه

  1. پیشنهاد به شهرداران محترم کنگان وبنک:کشت گیاه مورینگا دربلواروفضای سبز>)از مزایای کشت این گیاه مقاومت به شوری زیاد آب و قابلیت استفاده از تمامی قسمت‌های گیاه (ریشه، برگ،شاخه، گل و بذر) است .
    مورینگا یا گز روغنی رشد سریع و تحمل پذیری شرایط سنگلاخ و کم آبی را دارد

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*