۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهرستان کنگان » مقالات
  • شناسه : 316
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
  • 222 بازدید
  • ارسال توسط :
راهکارهای ‌توسعه دریا محور در شهرستان کنگان

راهکارهای ‌توسعه دریا محور در شهرستان کنگان

راهکارهای ‌توسعه دریا محور در شهرستان کنگان حسین دهقان زادهفعال اجتماعی و فرهنگی جنوب استان بوشهر کشورهای مختلف جهان بر اساس پارامترهایی نظیر مزیت نسبی و مزیت مطلق سنگ بنای توسعه خود را بنا نهاده و به سوی اهداف تعیین شده حرکت می کنند. به عنوان نمونه کشور مغولستان توسعه اقتصادی خود را بر اساس […]

راهکارهای ‌توسعه دریا محور در شهرستان کنگان

حسین دهقان زاده
فعال اجتماعی و فرهنگی جنوب استان بوشهر

کشورهای مختلف جهان بر اساس پارامترهایی نظیر مزیت نسبی و مزیت مطلق سنگ بنای توسعه خود را بنا نهاده و به سوی اهداف تعیین شده حرکت می کنند. به عنوان نمونه کشور مغولستان توسعه اقتصادی خود را بر اساس “توسعه معدن محور” بنا گذاشته و در سال ۲۰۱۱ بیشترین نرخ رشد اقتصادی جهان را کسب نمود.

در این راستا کشور ایران که یک کشور دریایی می باشد ولی به نحو شایسته ای از موهبت دریا بهره‌برداری ننموده ایم. اگر خواسته باشیم در مقیاس کوچک تر موضوع بررسی کنیم خواهیم دید که با وجود ورود صنعت نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی متاسفانه از این مناطق جذاب ساحلی استفاده لازم نداشته ایم.

در حالی که بیش از ۲۰ سال از ورود صنعت به منطقه کنگان و عسلویه می گذرد، هنوز توجه شایسته ای به پتانسیل های گردشگری و توسعه ای دریا محور نداشته که در این جا نمونه هایی از استفاده مختلف منطقه برای جذب گردشگر و توسعه آن به اختصار اشاره خواهیم کرد:

تولید برق از جزر و مد دریا با ایجاد مزرعه توربین های بادی – ساخت هتل دریایی – ساخت جزایر مصنوعی – ایجاد رستوران های دریایی ثابت و سیار ( همراه با پخت غذاهای دریایی) – ساخت آکواریوم های بزرگ طبیعی – تبدیل کشتی های از رده خارج به عنوان “کشتی موزه” که در برخی کشورها رواج دارد – ساخت پلاژهای دریایی – ساخت زیستگاه حفاظت شده برای پرندگان و جانوران دریایی – ساخت ژئو پارک های دریایی (همانند جزیره قشم) – برگزاری مسابقات ورزشی در کنار ساحل – برگزاری جشنواره های دریایی.

با توجه به نکات بالا، اشاعه و ترویج فرهنگ دریایی امری بسیار مهم برای منطقه جنوب استان بوشهر بوده که می توان با برگزاری نمایشگاه ها، سمینارهای دریایی و برنامه ریزی بهتر برای جذب سرمایه‌گذاران این وابستگی به نفت را کمتر کرده و اقتصاد منطقه را متنوع کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*