نقش روابط عمومی بر توسعه تفاهم اجتماعی حسین دهقان زادهفعال رسانه ای – اجتماعی امروزه نقش ارتباطات و روابط عمومی در استراتژی سازمان، نقشی موثر قلمداد میشود و جایگاه روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی بر مبنای حرکتهای علمی و حرفهای از مشخصههای جدید روابط عمومی درعصر ارتباطات قلمداد می شود. روابط عمومی با نقش […]
نقش روابط عمومی بر توسعه تفاهم اجتماعی
حسین دهقان زاده
فعال رسانه ای – اجتماعی
امروزه نقش ارتباطات و روابط عمومی در استراتژی سازمان، نقشی موثر قلمداد میشود و جایگاه روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی بر مبنای حرکتهای علمی و حرفهای از مشخصههای جدید روابط عمومی درعصر ارتباطات قلمداد می شود.
روابط عمومی با نقش ارتباطی و اجتماعی خود می تواند از کلیه کنش هایی که به منظور سوق دادن جامعه ای بسوی تحقق مجموعه ای منظم از شرایط زندگی فردی و جمعی صورت می گیرد که در ارتباط با بعضی ارزشهای مطلوب تشخیص داده شده است، توسعه را به منظور نیل به تعادلی که تاکنون تحقق نیافته و یا راه حلی است در جهت رفع فشارها و مشکلاتی که پیوسته بین بخشهای مختلف زندگی اجتماعی و انسانی وجود داشته و تجدید حیات می یابد، سوق دهد.
تفاهم اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسی های اقتصادی، اجتماعی و ارتباطی جوامع مدرن مطرح شده است. تفاهم اجتماعی عمدتاً مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است و شناسایی آن به عنوان یک نوع سرمایه چه در سطح مدیریت کلان توسعه کشورها و چه در سطح مدیریت سازمان ها و بنگاه های روابط عمومی می تواند شناخت جدید را از سیستم های اقتصادی – اجتماعی – ارتباطی و … ایجاد و مدیران را در هدایت بهتر سیستم ها یاری کند. هدف این مقاله براین موضوع اشاره دارد که روابط عمومی با ایجاد تفاهم اجتماعی میان سازمان ها، درون سازمان ها و بین سازمان ها و مخاطبان می تواند عملکرد موثری را بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی به همراه داشته باشد.
وظیفه مهم و غیر قابل انکار متخصصان روابط عمومی یک سازمان همانگونه که در بیانیه انجمن روابط عمومی آمده است که بالاترین ارزش روابط عمومی در پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادهای آینده است نه روایت گری و گزارش آنچه اتفاق می افتد یا مقابله با آنچه که پیش می آید .
نقش روابط عمومی را در توسعه تفاهم اجتماعی:
۱- نشر دانش و فهم توسعه آگاهی
۲- توسعه تحلیل و مطالعات افکار عمومی
۳- جلب مشارکت مردمی و اصلاح سیاستها و عملکردهای مدیریتی
۴- کاهش شکاف ها و نابرابری های اطلاعاتی منتج به تفاهم ارتباطی
بنابراین از روابط عمومی ها این انتظار می رود که در انتخاب گمانه ها، در گزینش آن و در ایجاد تناسب بین گمانه ها توسعه تفاهم اجتماعی و توازن سیاسی و ملی را در نظر بگیرند و به جای برخورد حذفی، روش های اثباتی و سازنده را در پیش گیرند و به چشم انداز روشن توسعه و تکامل و همبستگی ملی بیش از منافع فردی و گروهی خود بیندیشند.
خبرنگار
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری: قاسم احمدی تمامی حقوق این سایت محفوظ است.