۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » علوم پایه
  • شناسه : 6849
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
  • 111 بازدید
  • ارسال توسط :
سوخت‌های فسیلی و زندگی نو

سوخت‌های فسیلی و زندگی نو

*🔹سوخت‌های فسیلی و زندگی نو* *✏️یادداشت: محسن مظفری دبیر فیزیک مدارس کنکان و کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران* 🌎بنک‌نیوز چه لذت بخش است: صبحی زود با هوای پاک و خانه‌ای که تمام وسایل آن از قهوه ساز گرفته تا درب پارکینگ خروجی با انرژی خورشید کار کند و خودروی برقی تازه نفس که فاصله منزل […]

*🔹سوخت‌های فسیلی و زندگی نو*

*✏️یادداشت: محسن مظفری دبیر فیزیک مدارس کنکان و کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران*

🌎بنک‌نیوز
چه لذت بخش است: صبحی زود با هوای پاک و خانه‌ای که تمام وسایل آن از قهوه ساز گرفته تا درب پارکینگ خروجی با انرژی خورشید کار کند و خودروی برقی تازه نفس که فاصله منزل تا محل کار را بدون بنزین و سرب طی کند رادیو که روشن می‌کنیم خبری از وارونگی هوا، تعطیلی ادارات و مدارس، نشت نفت از خلیج مکزیک یا انفجار لوله گاز نورد استریم نیست. اخبار پزشکی موضوعی پیرامون ارتباط فلرهای گازی با بیماری‌های تنفسی و سرطان ندارد .
این روز زیبا نتیجه برخورد صحیح ما با مقوله انرژی است .
در جهان متلاطم و در حال گذار امروز انرژی یکی از مباحث مناقشه برانگیز و موثر در معادلات سیاسی اقتصادی حتی امنیتی می‌باشد انرژی ها به طور کلی به دو گونه تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تقسیم می‌شوند تجدید پذیر به این معنا است که دوباره و در زمان کم قابلیت باز تولید دارد و تمام نشدنی است مثل انرژی خورشید انرژی باد و انرژی برق آبی

انرژی تجدید ناپذیر براحتی تولید نمی‌شود و برای مثال تولید نفت نیاز به میلیون‌ها سال برای تشکیل دوباره آن می‌باشد حال سوال مهم این است: انرژی فسیلی یا انرژی تجدید پذیر؟ و آیا راه حل سومی نیز وجود دارد؟
دانشمندان از نظر زیست محیطی و توسعه پایدار و تنوع دسترسی به انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را توصیه می‌کنند اما از طرفی در حال حاضر وجود زیرساخت‌های گسترده، راحتی حمل و نقل و صرفه اقتصادی سوخت های فسیلی مانعی در تسریع این امر می‌باشد.
در بحث سوخت‌های فسیلی کشور ایران در مجموع بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان را دارا می‌باشد و در انرژی‌های نو نیز پتانسیل بسیار بالای بهره‌برداری در این زمینه را داراست.
طبق پیش بینی کارشناسان حوزه انرژی سبد انرژی جهان ازسوخت‌های فسیلی حدود ۴۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۳۰ درصد در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید با توجه به سیاست های سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‌های لازم در کشورهای توسعه یافته برای انرژی های نو و تکنولوژی‌های لازم برای ذخیره سازی و انتقال، آهنگ استفاده از انرژی‌های نو بیشتر نیز خواهد شد بنابراین با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی روزی تمام خواهد شد ضروریست از این نعمت الهی به عنوان نیرو محرکه اقتصاد کشور از خام فروشی آن کاسته و جهت تامین زیر ساخت‌های لازم در انرژی‌های تجدید پذیر استفاده گردد امید است با مدیریت بهتر در حوزه انرژی در برابر تاریخ و فرزندانمان سربلند باشیم.
محسن مظفری دبیر فیزیک و کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*