قایق های صیادان بخش سیراف جایی در اسکله ندارند! حسین دهقان زادهکارشناس ارشد مدیریت یکی از ظرفیتهای مهم استان ساحلی بوشهر صید و صیادی است که بر اساس آمارها سالانه افزون بر ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در خلیج فارس محدوده استان بوشهر صید و به بازار عرضه میشود. استان بوشهر سهم مهمی در صید […]
قایق های صیادان بخش سیراف جایی در اسکله ندارند!
حسین دهقان زاده
کارشناس ارشد مدیریت
یکی از ظرفیتهای مهم استان ساحلی بوشهر صید و صیادی است که بر اساس آمارها سالانه افزون بر ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در خلیج فارس محدوده استان بوشهر صید و به بازار عرضه میشود. استان بوشهر سهم مهمی در صید آبزیان از جمله ماهی و میگو دارد و در این راستا در بخش پرورش آبزیان نیز دارای جایگاه ویژهای در سطح کشور است و حدود ۷۰ درصد از میگو پرورشی کشور در استان بوشهر تولید میشود.
با توجه به رشد جمعیت در منطقه پارس جنوبی و وجود صنعتگران در منطقه، اخیراً تعداد زیادی از افراد غیربومی جهت تفریحات خود اقدام به خرید قایق های صیادی نمودند و قایق خود را در اسکله بنادر جانمایی کرده اند و هر چند وقت یکبار صرفاً جهت تفریح و سرگرمی به قایق خود مراجعه می نماید. در حالی که این امر باعث شده اسکله های صیادی بخش سیراف (شهرسیراف، روستاهای پرک و شیرینو) برای قایق های اهالی و بومیان منطقه جایی نداشته باشد، و به همین دلیل موجب نارضایتی افراد محلی شده است.
با توجه به طوفان های فصلی و مواج شدن ساحل و از آن جایی که اغلب اسکلههای صیادی منطقه فرسوده شده و نیاز به توسعه و اصلاح دارد، صیادان نمی توانند در وسط اسکله قایق های خود را لنگر (پارک) نمایند، و تنها می بایست به اطراف دیوارهای اسکله رفته و در آن مسیر قایق های خود را پارک نمایند، که متاسفانه تمامی مکان های اطراف دیواره توسط غیربومیانی که صیاد نیستند، گرفته شده است.
از دیگر مسائل و مشکلات اسکله صیادی در بخش سیراف میتوان به عدم وجود روشنایی کافی، نبود دوربین مداربسته، و نداشتن بازو اسکله جهت جلوگیری از ورود ماسه به دهانه اسکله و همچنین پیشگیری از متلاطم شدن حوضچه آب در هنگام طوفان های فصلی (باد قوس) نام برد.
بنابراین با توجه ظرفیت های توسعه دریا محور که در بخش سیراف وجود دارد و سرمایهگذاری اهالی در این حوزه، انتظار می رود ساماندهی قایق ها، مسائل و مشکلات مهم صیادان با همکاری و مشارکت مسئولین محترم و تشکیل کارگروه متخصص (توسط فرمانداری، شیلات، اداره بندر و دریابانی) و ایجاد تعاونی صیادان که همواره فعال باشد، می تواند راهگشای این موضوع باشد.
خبرنگار
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری: قاسم احمدی تمامی حقوق این سایت محفوظ است.