اقدام عجیب برخی از رسانه های استان بوشهر؛ *⭕افزایش رسانههای انرژینمای عاشق صنعت در استان بوشهر/ تجارت نام به جای تعهد رسانهای* ✒️ الهام میرزاییزاده (مدیرمسئول راوی خلیج فارس) 🔖استان بوشهر، با جایگاهی استراتژیک در صنعت نفت و گاز کشور و مجاورت با منطقه عظیم پارس جنوبی و شمالی، همواره مرکز توجه فعالان […]
اقدام عجیب برخی از رسانه های استان بوشهر؛
*⭕افزایش رسانههای انرژینمای عاشق صنعت در استان بوشهر/ تجارت نام به جای تعهد رسانهای*
✒️ الهام میرزاییزاده
(مدیرمسئول راوی خلیج فارس)
🔖استان بوشهر، با جایگاهی استراتژیک در صنعت نفت و گاز کشور و مجاورت با منطقه عظیم پارس جنوبی و شمالی، همواره مرکز توجه فعالان اقتصادی، صنعتی و البته رسانهای بوده است.
🔖اما در ماه های اخیر، پدیدهای نگرانکننده در فضای رسانهای استان در حال گسترش است: رشد قارچگونه رسانههایی که با افزودن *واژه های صنعت و انرژی* به نام خود، تلاش دارند دروازهای برای ورود به منابع مالی صنعت بگشایند بیآنکه از تخصص، تعهد یا دغدغههای اجتماعی برخوردار باشند.
🔖این رسانهها که میتوان آنها را *رسانههای انرژینمای عاشق صنعت* نامید، نه بر پایه دانش و تحلیل تخصصی، بلکه بر اساس مناسبات غیررسمی و تعاملات پشت پرده با روابط عمومی شرکتهای نفت، گاز و پتروشیمی شکل گرفتهاند بررسی محتوای برخی از این رسانهها نشان میدهد که نقش آنها به بازنشر اخبار روابط عمومیها، تعریف و تمجیدهای بیحد و گاه تملقآمیز از مدیران صنعتی، و تکرار کلیشههایی خلاصه شده که هیچ نشانی از روزنامهنگاری حرفهای در آن نیست.
🔖آنچه تأسفبارتر است، ورود برخی رسانههای قدیمی استان به این چرخه و بازی مادی است رسانههایی که روزگاری صدای مردم بودند امروز با تغییر نام و چرخش مأموریت، در صف کسانی قرار گرفتهاند که بدون کوچکترین مطالبهگری یا پرسشگری، صرفاً به دنبال کسب منابع مالی از صنعت هستند.
🔖در حالی که حوزه صنعت و انرژی نیازمند خبرنگاران متخصص، تحلیلهای فنی و مقالات علمیست، اما حال شاهد آن هستیم که رسانههایی با دانش حداقلی، بدون بهرهگیری از کارشناسان خبره، صرفاً به دنبال جذب منابع مالی و افزایش بازدید از طریق ترفندهای اسمی هستند.
🔖این در حالی است که انتشار اطلاعات نادرست و سطحی و متلملقانه در حوزههای حساس مانند انرژی، نهتنها باعث گمراهی مخاطبان میشود، بلکه میتواند به منافع ملی نیز آسیب برساند.
*🔖رسانه، نماینده واقعی مردم است نه شریک تجاری صنعت، اگر رسالت خود را فراموش کند و به بازوی تبلیغاتی بدل شود، چه تفاوتی با بروشور دارد؟*
🔖آمارها از رشد نگرانکننده رسانههای با پسوند و پیشوند صنعت و انرژی واقعیتی تلخی است که بیشتر از آنکه به بلوغ رسانهای دلالت کند، نشان از بحران هویت و تزلزل حرفهای در رسانههای استان دارد.
🔖ای کاش، رسانهها به جای آویختن به صنعت و انرژی از موضع ضعف، به تقویت دانش خود، بهرهگیری از آموزشهای حرفهای و تولید محتوای تحلیلی بپردازند.
🔖آموزش، زیربنای توسعه است نه پسوندسازی به عبارت ساده تر اگر رسانهای بخواهد در حوزه نفت و انرژی فعالیت کند، باید تخصص بیاموزد درک علمی پیدا کند و به جای کپیکاری، تحلیلگر باشد در غیر این صورت، با تداوم روند فعلی، چیزی از رسانه باقی نخواهد ماند جز مشتی بازنشرکننده بیموضع
*🔖رسانهها باید صدای مردم باقی بمانند، نه سایهی روابط عمومیهای صنعت نفت گاز و پتروشیمی برای کارت هدیه
خبرنگار
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری: قاسم احمدی تمامی حقوق این سایت محفوظ است.