۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • شناسه : 7408
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
  • 81 بازدید
  • ارسال توسط :

معمای جذب ناموفق مهمان در شهرهای جنوبی استان بوشهر

*معمای جذب ناموفق مهمان در شهرهای جنوبی استان بوشهر* یادداشت خبرنگار؛ مرضیه هوشیار با تأسی از نسیم زیبای طبیعت و صدای بکر موج های خروشان دریا، از سرزمین نخل و آفتاب و خورشید همکلام می شویم، شاید گردشگر می‌تواند انسانی با هر جنسیت، قومیت، رنگ و مذهب باشد و جامعه میزبان یک خانواده، روستا و […]

*معمای جذب ناموفق مهمان در شهرهای جنوبی استان بوشهر*

یادداشت خبرنگار؛ مرضیه هوشیار

با تأسی از نسیم زیبای طبیعت و صدای بکر موج های خروشان دریا، از سرزمین نخل و آفتاب و خورشید همکلام می شویم، شاید گردشگر می‌تواند انسانی با هر جنسیت، قومیت، رنگ و مذهب باشد و جامعه میزبان یک خانواده، روستا و یا کشور باشد، در طول زمان، احترام متقابل به هم‌نوع را می‌آموزند، سفر به انسان‌ها یاد می‌دهد که نیازهای معنوی و اولویت‌های فرهنگی یکدیگر را بشناسند و آن‌ها را محترم بشمارند. حتی امروزه جهان از راه توسعه گردشگری پایدار سعی دارد به اصلی‌ترین دغدغه‌های کنونی جامعه بشری مانند توسعه عدالت اجتماعی (تقسیم عادلانه قدرت و ثروت)، حقوق زنان و کودکان، فقر،‌ انسان و محیط زیست ورود کند و در گردشگری پایدار، ابزاری باشد برای کاهش مشکلات موجود و ارتقاء کیفیت زندگی انسان‌ها.

اولین گام در بهره برداری از ظرفیت‌های گردشگری ساحلی استان بوشهر قبل از هر نوع سرمایه گذاری و اقدام اقتصادی، اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی است، این ظرفیت‌ها چه از بعد معماری و تاریخی و چه از بعد فرهنگی و آداب و رسوم باید به دنیا معرفی شوند، مهمان نوازی بوشهری ها باید زبان به زبان بچرخد و گردشگران بدانند که بوشهری ها میزبانان خوبی برای حضور آنها در این دیار دریایی هستند.

همه ما اطمینان داریم رونق گردشگری ساحلی بوشهر نیازمند زمینه‌هایی از جمله تأمین زیرساخت‌ها، حفاظت از بناهای تاریخی، فراهم کردن زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و … است، جاذبه های جنوب استان بوشهر همیشه در قلب و ذهن مردم مانده و خواهد ماند.

فارغ از غذاهای بی نظیر و دیدنی های فراوانی که دارد دارای بناهای تاریخی،تفریحی و طبیعی است، ازجمله به جاذبه های گردشگری مانند نخلستان های جم و آیین خرماچینی آن ها، شهر تاریخی و باستانی سیراف،ساحل بکر کنگان،اسکله ماهی گیری دیر و…اشاره کرد.

اما سخن گفتن از گردشگری بدون اشاره به سند خلیج فارس با نام زیبای بندر سیراف بی معنی است؛ این بندر با نام قدیمی بندر طاهری هم معروف بوده که در قسمت مرکزی از شهرستان کنگان در استان بوشهر قرار دارد.جالب است که بدانید این بندر نقش مهمی در تجارت جاده ابریشم و تجارت بین المللی داشته، یکی از مهمترین جاذبه های آن می توان به سیستم جذاب و حیرت انگیز آبرسانی ساسانیان و گوردخمه ها اشاره کرد.

دیگر جاذبه گردشگری جنوب استان بوشهر ساحل بنود است که از دیدنی های عسلویه در استان بوشهر محسوب می‌شود، این ساحل در مجاورت روستایی با نام بنود قرار گرفته و در فاصله ۳۵ کیلومتری از عسلویه در استان بوشهر است.ساحل بنود جنوبی ترین نقطه از استان بوشهر می شود که فاصله ای ۶ کیلومتری از چاه مبارک در شهرستان عسلویه است.

شاید جالب باشد که بدانید ساحل بنود موقعیت مکانی اصلی فیلم محمد رسول الله بوده و بی دلیل هم نیست که گردشگران زیادی برای دیدن این ساحل به این منطقه گردشگری سفر می کنند، گفته شده که هنوز هم بقایای متعددی از خانه های گلی و سازه ها ی متعلق  به این فیلم در این ساحل قابل مشاهده است.

اهمیت صنایع قدرتمند مانند نفت و خودروسازی نقشی است که در چرخه اقتصاد بین‌الملل بازی می‌کنند؛ اما بر خلاف دیگر صنایع، اهمیت گردشگری تنها در پایداری اقتصاد ملی و تحکیم ارتباطات تجاری بین‌الملل نیست. بلکه نقش سازنده‌ ی گردشگری در آموزش و ارتقاء روابط سازنده بین انسانی، ترویج دوستی و صلح بین جوامع و فرهنگ‌ها، تشویق احترام متقابل و ارتباطات اجتماعی به دور از قضاوت‌های نادرست و خشونت نیز مورد توجه است.

اما وقتی می‌گوییم جهان، منظور کشورهایی است که  صنعت گردشگری را در درجه اول در ساختار حکومتی و دولتی خود درک کرده و پذیرفته‌اند و دوم برای توسعه آن سرمایه‌گذاری کلان بلندمدت کرده‌اند. در ایران چیزی به شکل گردشگری علمی و مدرن به‌عنوان یک ابزار اقتصای و اجتماعی قدرتمند وجود ندارد، پس نمی‌توان انتظار منافع اقتصادی و مزایای اجتماعی از آن را داشت، در حالی‌که، ‌فارغ از منافع اقتصادی هنگفت، ورود گردشگران از کشورهای گوناگون به ایران، بهترین و هوشمندانه‌ترین ابزار در جهت مقابله با پروپاگاندای جهانی و اصلاح تصویری است که از ایران به جهانیان داده شده  است.
گردشگران بهترین سفیران و راویان فرهنگی برای ایران می‌توانند باشند؛ سفیرانی که در بازگشت به میهن‌شان، در سفرهای آینده‌شان و یا در فضاهای مجازی، آنچه را که در ایران دیده و تجربه کرده‌اند با دیگران در سطح جهان به اشتراک خواهند گذاشت.

تجربه نشان داده که تجربه سفر به ایران برای گردشگران خارجی بسیار متفاوت و البته مثبت‌تر ذهنیتی است که پیش از سفر به ایران داشته‌اند. خوراک‌های رسانه‌ای بخش مهمی از ذهنیت و دانسته‌های عامه مردم از یک پدیده و یا مکان را تشکیل می‌دهد، در حالی‌که یک غیر ایرانی پس از گردش در شهرها و روستاهای ایران،‌ آشنایی با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی،‌ استفاده از خدمات و امکانات اجتماعی، تعامل و گفتگو با مردم خود می‌تواند واقعیت اجتماعی-فرهنگی ایران و البته اخبار و تبلیغات جهانی را عادلانه و بدون جانبداری به قضاوت بنشیند.
متاسفانه ما هیچگاه از چنین امتیازات اجتماعی و فرهنگی ورود گردشگر به کشور بهره نبرده‌ایم.

ایجاد خوشه و منطقه ویژه گردشگری در استان نقطه عطفی در صنعت گردشگری ساحلی بوشهر محسوب می‌شود و امید است که با دستاوردهای این اقدامات تخصصی و استفاده از تجارت متخصصان و مجربان این صنعت بهره برداری لازم از خشت خشت سرزمین نخل و دریا به عمل آمده و گردشگری بوشهر به عنوان یکی از سه ضلع مثلث گردشگری ساحلی کشور و بهترین فرصت‌های رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای مردمان این دیار ساحلی  به همراه داشته باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*