۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقالات
  • شناسه : 925
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
  • 299 بازدید
  • ارسال توسط :
فرهنگ راهکار اصلی توسعه و پیشرفت; حسین دهقان زاده

فرهنگ راهکار اصلی توسعه و پیشرفت; حسین دهقان زاده

“فرهنگ راهکار اصلی توسعه و پیشرفت” حسین دهقان زادهفعال فرهنگی فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه و راهنمای اعمال انسان‌ها و معرف جهان بینی‌های آنها در زندگی است، فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید، ‌ارزش‌ها، جلوه‌های […]

“فرهنگ راهکار اصلی توسعه و پیشرفت”

حسین دهقان زاده
فعال فرهنگی

فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه و راهنمای اعمال انسان‌ها و معرف جهان بینی‌های آنها در زندگی است، فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید، ‌ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر‌ رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.
مفهوم توسعه یافتگی یعنی فراهم آوردن شرایط و امکاناتی برای آحاد جامعه که شاخص های رشد فرهنگی محقق شود. توسعه فرهنگی یعنی ارتقا و اعتلای زندگی در جامعه و دستیابی به ارزش های متعالی فرهنگ .
توسعه فرهنگی نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاریی فرهنگی، پژوهش‌های ژرف و تطبیقی است بدون این پژوهش‌ها اقدام فرهنگی، فاقد درونگری و بی بهره از غنای لازم خواهد بود.

_ از چالش‌های توسعه‌ فرهنگی در کشور ما می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
 کسب محبوبیت به بهای لجن مال کردن دیگران
 عدم صداقت در اعتراف به اشتباهات
 محافظه کاری
 عدم پاسخگویی
 فقدان بینش آینده‌ نگری
 توجه صرف به منافع شخصی
 اشاعه فرهنگ تملق و چاپلوسی

_ توسعه فرهنگی با دو بحران مواجه است:
۱- بحران عدم توجه کافی به فرهنگ داخلی
۲- بحران مقابله با فرهنگ خارجی بخصوص فرهنگ غربی

آن چه باید در بررسی راهکارهای توسعه فرهنگ گفت این است که در مدارس و دانشگاه سه حوزه اصلی آموزش، پژوهش و فرهنگ باید مورد توجه باشد، که مشاهده می‌کنیم، دانشگاه‌ها فقط امر آموزش را مورد توجه قرار داده‌اند، این درحالی است که دانشجو یک موجود فرهنگی است و دانشجویی که فقط به رشته تحصیلی‌اش بپردازد، تبدیل به  یک موجود تک بعدی می‌شود.
در حوزه راهکار، افرادها و نهادهای بسیاری باید اعلام نظر کنند، اما فهم اهمیت توسعه فرهنگی، از بین بردن نگاه مبتذل و سطحی به نگاه فرهنگی و سپردن فرهنگ به اهالی فرهنگ از مهم‌ترین راهکارها جهت تحقق توسعه فرهنگی در کشور است.
همه راهکارها جهت توسعه فرهنگی به این موضوع بستگی دارد که فرهنگ نسبت به هر حوزه‌ای دارای اولویت باشد و بدانیم که دولت سکولار، لیبرال و هر دولت غیر اسلامی می‌تواند توسعه اقتصادی ایجاد کند اما ارزش انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به توسعه فرهنگی است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*