۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقالات
  • شناسه : 985
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۴۹
  • 223 بازدید
  • ارسال توسط :
مطلبی در باب مسولیت اجتماعی _قاسم ایارده

مطلبی در باب مسولیت اجتماعی _قاسم ایارده

مهمترین رکن در ایفاء هر مسئولیت اجتماعی مساله وظیفه شناسی است. آن کسی در انجام مسئولیت های اجتماعی موفق تر است که بهتر و بیشتر از سایرین وظیفه ای که بر دوش دارد را بشناسد و آن را عمل کند. این وظیفه شناسی به طور کلی در زمان فراز و فرودها و تلاطمات و مشکلات […]

مهمترین رکن در ایفاء هر مسئولیت اجتماعی مساله وظیفه شناسی است. آن کسی در انجام مسئولیت های اجتماعی موفق تر است که بهتر و بیشتر از سایرین وظیفه ای که بر دوش دارد را بشناسد و آن را عمل کند. این وظیفه شناسی به طور کلی در زمان فراز و فرودها و تلاطمات و مشکلات موجود در جامعه خود را بیشتر نمایان می کند. به قول رودکی : اندر بلای سخت پدید آید/ فضل و بزرگمردی و سالاری . به هنگام سختیها و مرارتهاست که جامعه بیش از هر زمان دیگر گوش به صدای نخبگان و چشم به عمل فرهیختگان خود دارد. این وظیفه شناسی ریشه در تمایلات عالی انسانی دارد. از جمله مزایایی که آفریدگار حکیم به بشر عطا کرده تمایلات عالی انسانی از قبیل: دیگر دوستی، حمایت از مظلوم، ایثار و ازخودگذشتگی، تعاون و کمک به دیگران، همدردی با دردمندان، ودیگر صفات ارزنده است.
هر یک از تمایلات به منزله شاخه باروری در بشر و انسانیت است واگر به خوبی مورد حمایت قرار گیرد و به درستی پرورش یابد،می تواند در شان رفیع انسانی اثر مفیدی بگذارد و دری را ازکمال و سعادت به روی آدمی بگشاید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود لیس بمؤمن من بات ریان و جاره جائع ظمئان. مؤمن نیست آن کس که شب غذای کافی خورده وسیراب باشد در حالی که همسایه اش گرسنه و تشنه است.
تمایلات عالی انسانی مظاهر مختلفی دارد و به کار بستن آن هامورد توصیه و تاکید اسلام. هر کس از راه خدمت به مردم این تمایلات را بیشتر اقناع کند در انسانیت به مقام رفیع تری نایل آمده است.
همه می دانیم که روزگار سخت و خطیری در حال سپری شدن بر جوامع جهانی و ما هست، شاید آینده سخت تری را در پیش رو داشته باشیم اما باید بدانیم در روزگار خوف و خطر وظیفه ما برای حفظ آرامش و ثبات جامعه چیست؟ یک شهروند وظیفه شناس کسی است که خود را وقف جامعه می کند و آن هنگام که دیگران به دنبال زندگی و آرامش خویشند او خود را وقف زندگی و آرامش دیگران نماید..
مثل شهداء

⭕ بهترین نقشی که در تحقق زیبا ترین نیایش سال میتوان داشت

آغاز سال جدید بهانه ای است برای اینکه در مورد سال آینده نقشه بکشیم وبرنامه ریزی کنیم تا بتوانیم گوشه ای از دعای حول حالنا الی احسن الحال در زندگی روزمره خود و دیگران پیاده کنیم به نظر من میشود از اینجا شروع کرد که امسال برخی ازجملات بیشتر بکار بگیریم مثل : نمی دانم! اطلاعی ندارم! بلد نیستم! باید بیشتر فکر کنم و باید در این زمینه بیشتر مطالعه کنم. این ها باعث می شود که راجع به هر چیزی اظهار نظر نکنیم و ما چقدر به این نگفتن ها احتیاج داریم.
موضوع دوم در تحقق دعای سال این هست که برخی از جملات بصورت کلی از دایره زبان خود خارج کنیم، مثل: آب از آب تکون نخواهد خورد، ما نه سر پیازیم نه ته پیاز، سنگ بزرگ علامت نزدن است! و اصولا تمام تکه کلام ها و جملاتی که بی عملی، بی تفاوتی و بی کنشی را توجیه می‌کند.
موضوع سوم در تحقق دعای سال مربوط به اجتماع است، که ایفاء هر مسئولیت اجتماعی مساله وظیفه شناسی است، آن کسی در انجام مسئولیت های اجتماعی موفق تر است که بهتر و بیشتر از سایرین وظیفه ای که بر دوش دارد را بشناسد و آن را عمل کند. این وظیفه شناسی به طور کلی در زمان فراز و فرودها و تلاطمات و مشکلات موجود در جامعه خود را بیشتر نمایان می کند. به قول رودکی : اندر بلای سخت پدید آید/ فضل و بزرگمردی و سالاری . به هنگام سختیها و مرارتهاست که جامعه بیش از هر زمان دیگر گوش به صدای نخبگان و چشم به عمل فرهیختگان خود دارد. این وظیفه شناسی ریشه در تمایلات عالی انسانی دارد. از جمله مزایایی که آفریدگار حکیم به بشر عطا کرده تمایلات عالی انسانی از قبیل: دیگر دوستی، حمایت از مظلوم، ایثار و ازخودگذشتگی، تعاون و کمک به دیگران، همدردی با دردمندان، ودیگر صفات ارزنده است.
هر یک از تمایلات به منزله شاخه باروری در بشر و انسانیت است واگر به خوبی مورد حمایت قرار گیرد و به درستی پرورش یابد،می تواند در شان رفیع انسانی اثر مفیدی بگذارد و دری را ازکمال و سعادت به روی آدمی بگشاید و تحولی ایجاد کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود لیس بمؤمن من بات ریان و جاره جائع ظمئان. مؤمن نیست آن کس که شب غذای کافی خورده وسیراب باشد در حالی که همسایه اش گرسنه و تشنه است.
تمایلات عالی انسانی مظاهر مختلفی دارد و به کار بستن آن هامورد توصیه و تاکید اسلام. هر کس از راه خدمت به مردم این تمایلات را بیشتر اقناع کند در انسانیت به مقام رفیع تری نایل آمده است.
همه می دانیم که روزگار سخت و خطیری در حال سپری شدن بر جوامع جهانی و ما هست، شاید آینده سخت تری را در پیش رو داشته باشیم اما باید بدانیم در روزگار خوف و خطر وظیفه ما برای حفظ آرامش و ثبات جامعه چیست؟ یک شهروند وظیفه شناس کسی است که خود را وقف جامعه می کند و آن هنگام که دیگران به دنبال زندگی و آرامش خویشند او خود را وقف زندگی و آرامش دیگران نماید، الحمدالله در این زمینه هم بزرگوارانی همچون جناب آقای دکتر شیخ موسی احمدی نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی اقدامات ارزشمند و بزرگی در باب مسئولیت های اجتماعی در منطقه انجام داده اند
همه ما می‌توانیم نقش کوچکی در تحقق این زیبا ترین نیایش آغاز سال داشته باشیم
حول حالنا الی احسن الحال
✍🏻 قاسم ایارده
۱۴۰۱٫۰۱٫۰۶

#بنک_نیوز

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*